segunda-feira, 3 de outubro de 2016

Curando o ressentimento

A Bíblia diz que não é bom que o homem esteja sozinho. Ela fala que fomos criados para viver em comunidade. Não é por acidente que o confinamento numa solitária é considerado punição. Estamos estudando sobre relacionamentos por três razões.
Relacionamentos determinam sua felicidade. Eles são a fonte tanto de prazeres como de grandes sofrimentos. Um relacionamento tanto pode fazer você se sentir miserável como muito bem. Os psicólogos dizem que boa parte dos problemas emocionais tem suas raízes em relacionamentos errados. A maioria dos suicídios acontece por causa de relacionamentos doentios. Eles determinam sua felicidade.
Relacionamentos determinam nosso sucesso ou nosso fracasso na Vida!

Curando o Ressentimento

“O amor…não guarda rancor.” – 1 Coríntios 13:5



• Introdução

As pessoas ferem umas às outras. Seja intencionalmente ou não.
Você fere as pessoas e as elas lhe ferem. A forma como você lida com as feridas vai, em larga escala, determinar sua felicidade na vida. Se você não responder corretamente a ferida se transforma em ressentimento. Se ficares ligado em suas feridas, elas se tornam em ressentimento. Se você reprime suas dores, elas se transformam em raiva.

O Ressentimento é Maior Inimigo dos Relacionamentos.

Gente ressentida cega e seca os outros!
Destrói todos os tipos de relacionamentos. Frequentemente as pessoas me dizem “Não amo mais meu marido… Não sinto mais nada pela minha mulher; tudo morreu aqui dentro. O que há de errado comigo?” O errado é o ressentimento. O ressentimento destrói suas energias de tal maneira que eventualmente você vai se achar vazio sem ter nada para dar.
A Boa Notícia é que você pode ficar curado do ressentimento que lhe fere. 1 Coríntios 13:5 “O amor não se ressente do mal” (Novo Testamento –Tradução livre – “O amor não guarda registros de erros”)
Este é um termo usado em Contabilidade. Não guarda um livro-razão dos erros. O amor não conserva mágoas.
Hoje, chamo sua atenção para um homem chamado Jó que teve todas as razões do mundo para estar ressentido. Ele era o homem mais rico que já viveu. Em seus dias foi, definitivamente, o homem mais rico. Mas um dia perdeu tudo, foi à falência. Perdeu todas as suas propriedades. Todos os seus filhos foram mortos. Sua esposa se voltou contra ele. Ficou com uma doença incurável, extremamente dolorosa, e quando seus amigos o visitaram, em vez de serem simpáticos, disseram: “A culpa é sua!” Não havia nada de simpatia. Ele tinha todas as razões do mundo para ficar ressentido. Mas em vez disso, ele se recuperou do ressentimento e a Bíblia diz que Deus fez da última parte da vida dele, muito maior que a primeira. A despeito da dor que você tenha tido no passado, Deus pode fazer o máximo para o resto de sua vida se você fizer o que Jó fez.

I. Causas do Ressentimento:

Vamos dar uma olhada em três formas de cura do ressentimento, mas antes vejamos três causas do ressentimento:

1. O Que as Pessoas Dizem de Nós. Jó 12:5

“Os que estão seguros desprezam os desgraçados e empurram os que estão para cair”
As palavras podem ferir as pessoas? Claro. “Varas e ossos podem quebrar meus ossos, mas pessoas nunca podem me ferir”.
Isso não é verdade. Se lhe der 90 segundos, você lembrará coisas que lhe disseram na infância que ainda lhe machucam. É incrível como os rótulos nos ferem. Eles ainda ferem hoje. E causam ressentimento.

2. O Que as Pessoas Pensam de Nós. Jó 19:5

Vocês pensam que são melhores do que eu e acham que a minha desgraça prova que sou culpado”
Você pode se ferir sem que haja alguém dizendo coisas desagradáveis? Sim. Você já se sentiu rejeitado quando nada foi feito para você se sentir assim? Claro. Às vezes é pelo jeito como as pessoas lhe olham, ou pelo seus gestos numa linguagem não-verbal. Você pode ferir as pessoas só por ignorá-las, quando não percebe que elas existem. Alguns de vocês tiveram pais que nunca conseguiram agradar. Não importa o quanto você tentou, nunca conseguiu. E isto fere.

3. O Que as Pessoas Fazem Contra Nós. Jó 19:19

“…as pessoas que eu mais estimo estão contra mim”.
A tragédia de nossos dias é o abuso. Abuso físico, abuso emocional, abuso espiritual. Vivemos numa sociedade abusiva. Veja o que Jó disse: “Aqueles eu amo mais”. O local onde o ressentimento é mais encontrado não é o trabalho, é o lar. Nos casamentos, nas famílias. As pessoas mais próximas de você são aquelas que têm mais chance de lhe ferir. Eles podem trair você, ser desleal, dizer palavras ferinas, e fazer coisas que lhe machuquem. É em nossas casa que temos de lidar mais com o ressentimento — o que as pessoas dizem, pensam e fazem conosco.

II. O Problema do Ressentimento:

Quando as pessoas nos ferem, a forma normal de reação é ficarmos ressentidos. Esta é a reação natural, normal. Mas não é a reação correta. Traz mais mal do que bem. No livro de Jó aprendemos que isso produz três coisas:

1. O Ressentimento é Irracional. Jó. 5:2

O ressentimento não faz sentido, é ilógico, sem motivo. Não vale o esforço. “Ficar desgostoso e amargurado é loucura, é falta de juízo, que leva à morte” Jó 5:2 Circule “falta de juízo”. Aqui diz que não vale à pena. Eclesiastes 7:9 diz: “…é tolice alimentar o ódio”. Não faz sentido. Por que? Você não pode mudar o passado. Não importa o quanto você se ressente pelo acontecido, isso não vai mudar seu passado. Você não vai conseguir corrigir seu problema no presente mesmo que você esteja muito ressentido pelo passado. Não vai fazer você se sentir melhor. Assim, por que ficar ressentido? Isso não adianta. É tolice, não faz sentido. Você já fez alguma coisa tola ou estúpida porque estava ressentido? “Vou mostrar prá ele!” e você vai e faz uma coisa maluca e se transforma num tolo. Salmo 106:33 “…muito zangado, agiu e falou sem pensar”. (BV) Muitas vezes nós fazemos isso. Ficamos tão azedos e ressentidos. Dizemos coisas sem pensar no que falamos.

2. O Ressentimento é Inútil.

É auto-imposto. Jó diz: “Com sua raiva você está só se ferindo.” Quando você se ressente, sempre vai se machucar mais que os outros com quem você está ressentido. Ele pode estar totalmente esquecido do que aconteceu.
Ressentimento, como meio de ferir alguém, é como apontar a arma para você mesmo,
Puxando o gatilho para ferir o inimigo com o coice da arma. Sempre vai ferir você mais do que alguém. Enquanto você estiver fervendo, vomitando, chateado, isso tudo se volta contra você. Muitos permitem que pessoas do passado – ex-companheiro, pais, professores – que fizeram você se sentir miserável voltem desse passado para o presente e continuem fazendo você miserável. Isso é tolice! Eles não podem feri-lo de novo, a não ser que você permita. Ressentimento não é só irracional e inútil como também não vale à pena. É suicídio emocional.
“Ressentimento é o inferno no coração.”
As pessoas mais infelizes que conheço são aquelas cheias de ressentimento. São infelizes. Só prolongam a dor. Custa muito caro ser assim.

3. O Ressentimento Atrai Desgraça: Jó. 5:3-5.

“Eu mesmo já vi um insensato lançar raízes, mas de repente a sua casa foi amaldiçoada. Seus filhos longe estão de desfrutar segurança, maltratados nos tribunais, não há quem os defenda. Os famintos devoram a sua colheita, tirando-a até do meio dos espinhos, e os sedentos sugam a sua riqueza.”
Leu quantas! Você quer isto para sua vida? Veja bem…
– Seus filhos sofrem,
– Seu trabalho é atingido,
– Seus recursos desaparecem.

4. O Ressentimento é Doentio. Jó 21:23-25

“Alguns homens levam uma vida feliz (…) e morrem ricos. (…) Outros, ao contrário, nunca provaram um momento de felicidade e morrem com o coração cheio de amargura.” Você não pode ficar ressentido e feliz ao mesmo tempo. Se você permanece guardando uma mágoa estará apenas se ferindo. E isto é doentio. As pessoas dizem: “Olhe o que você come”. A questão não é o que você come, mas é o que está comendo você que vai fazer a grande diferença em sua vida. Há uma relação forte entre sua saúde física e sua saúde espiritual, entre sua constituição emocional e física. Há uma relação entre doença e pecado. Não digo que toda doença é causada pelo pecado. Não é. Mas, muitos problemas que você tem desenvolvido interiormente são resultantes de mágoas guardadas.
Você não tem idéia do que está fazendo com você mesmo quando guarda uma mágoa. Isso sempre vai lhe ferir muito mais do que aos outros. Arruína os relacionamentos.
Provérbios 17:22 diz: “O coração bem disposto é remédio eficiente, mas o espírito oprimido resseca os ossos.”
Vai encolher você numa pequena concha se você permitir. Para seu próprio bem, para sua saúde, não guarde mágoa, perdoe.

III. A Cura Do Ressentimento:

Quero que vejamos agora três coisas que Jó fez que mudaram sua vida e transformaram o resto de seus dias na melhor parte de sua existência, embora atravessasse dores tremendas.

1. Abra O Seu Coração Sobre Sua Dor: Jó 7:11

“Por isso não posso ficar calado. Estou aflito, tenho de falar(…) meu coração está cheio de amargura.” Jó 7:11
Admita a dor. Seja honesto. Diga a verdade. Confesse francamente: “Está doendo!”
Preciso botar isso para fora. “…Vou me desabafar e falar da amargura que tenho no coração. Ó Deus não me condenes!” Jó 10:1. Emocionalmente Jó desejava vomitar. “Deus, não gosto disso! Não é justo! Estou marcado! Estou zangado!. A situação fede!” Ele disse a Deus o quanto estava zangado. O que Deus fez? Você acha que Deus ficou surpreso? Deus sabia que Jó estava chateado desde o primeiro momento. Ele apenas permitiu que Jó admitisse, botasse prá fora do peito. O começo é revelar sua dor. A revelação do sentimento é o início da cura. É como começa. O processo de cura para sua vida. Se você deseja ser curado de suas feridas emocionais, a revelação do sentimento é o ponto de partida para a cura. Você precisa compartilhar sua dor com alguém.
Alguns de vocês estão zangados com Deus por coisas que aconteceram no passado. Ele sabe disso, você sabe disso, mas você não quer admitir. O ponto de partida é dizer: “Deus, ainda estou muito chateado. Estou zangado porque isso aconteceu!” Você só precisa revelar seu sentimento. Deus não vai jogar um raio sobre você, se você fizer isso. Ele já sabe como você se sente. Você começa o processo de cura por admitir sua raiva.
Na semana passada, na mensagem anterior desta série, falamos que há quatro coisas que você pode fazer com um sentimento, uma emoção negativa: reprimir, suprimir, expressar – estas são formas erradas de lidar com sentimento – ou confessar. Admita isso para Deus. Diga a Deus.
O que há em sua vida que você finge que não sabe? O que há em seu casamento que você finge que não existe, mas está ali e incomoda você? E fere você? O que há em seu relacionamento com o namorado ou namorada ou chefe, ou pais ou filhos… que você sabe que existe, todos sabem, mas você finge que não existe? É como um elefante cor de rosa numa sala. “Que elefante cor de rosa?” E todos estão ali, juntinhos. O que há em sua família que você finge que não é verdade? Você precisa enfrentar. Este é o primeiro passo.
Alguém diz: “Gostaria de fechar as portas do meu passado”. Você pode fazer isso, e então você tenta mudar para o presente. Esta atitude é inútil, tanto em relação onde você esteve como onde você está hoje. Você precisa fechar as portas de seu passado, mas não existe fechamento sem abertura primeiro. Não posso fechar as portas de meu passado sem que primeiro eu o enfrente, eu o admita, compartilhe com alguém.
Algumas pessoas dizem: “Vou continuar tentando enterrar meu passado.” Mas o passado fica ressuscitando constantemente, porque isso é um tipo de enterrar algo vivo. Você não consegue fazer isso. O passado fica sempre voltando. Qualquer coisinha que atice sua memória do passado, vai machucá-lo. Você precisa lidar com isso primeiro.

2. Libere e Perdoe o Seu Ofensor: Jó 42:10

Deixe-o ir, perdoe. Você não terá paz enquanto não fizer isso. Os amigos de Jó o feriram tremendamente. Eles o traíram. Foram desleais, críticos, não foram compreensivos. Não há nada que doa mais do que ser mal entendido ou acusado falsamente. Jó não tinha falta nenhuma. Ele era inocente. Tinha todo o direito de ficar ressentido. Deus havia virado a vida de Jó de cabeça para baixo. Quando foi que Deus efetivou a mudança para melhor na vida de Jó? Não foi depois que Jó retaliou. Não foi depois que ele se vingou. Não foi depois que ele ficou ressentido. Mas foi depois que Jó liberou seus ofensores. Ele os deixou ir. Jó os perdoou. Foi aí que Deus começou a trabalhar em sua vida.
A Bíblia diz que ele não somente os deixou ir, mas que orou pelo sucesso deles.
“Depois que Jó acabou de orar pelos seus três amigos, o Deus Eterno fez que ele ficasse rico de novo e lhe deu em dobro tudo o que tinha tido antes”. Jó 42:10 Circule “Depois”. Como e quando Deus fez isso? Depois e quando Jó liberou seus ofensores.
Por que isso é tão importante – que eu libere meus ofensores? Porque nós nos tornamos o que estamos focalizando. É lei da vida que o que focamos é o que nos tornamos. “Não vou ficar ressentido…!” Em que você está pondo a evidência? No ressentimento. “Meu pai é tão desprezível que eu nunca vou ser um pai como ele.” Você está pondo a evidência em algo que você não quer ser. “Nunca vou ser igual a minha mãe.” Se você não os libera, vai começar a ser parecido com eles. É um fato da vida. Se você não os liberar, você vai se tornar semelhante àqueles que o feriram.
A amargura em seu coração produz coisas muito estranhas em sua personalidade. Não queremos dizer que é andar por aí guardando mágoas. Você paga caro por isso. Ao perdoar, você libera seu ofensor e se libera.
Quantas vezes você precisa fazer isso? Pedro perguntou isso a Jesus. Mateus 18:21,22: “Então Pedro chegou perto de Jesus e perguntou: ‘Senhor, quantas vezes devo perdoar o meu irmão? Sete vezes?” Se você conta, isso não é perdão. Você armazena pouca munição em seu casamento? “Você fez isso e eu não vou esquecer, de modo que, quando eu fizer algo eu vou poder dizer: ‘Você fez aquilo…..’” Se você está fazendo isso, você não está amando. O amor não guarda rancor. Se você está fazendo isso, está destruindo seu casamento. É o que você, de verdade, está fazendo. Ele disse 490 vezes. O perdão deve ser contínuo.
Há uma idéia circulando no meio cristão que sugere ser o perdão algo de uma só vez, um ato e pronto. “Eu fui severamente ferido, abusado, muito cedo em minha vida. Chego para o culto, baixo a cabeça e digo: ‘Eu os perdôo’. É tudo o que preciso fazer?” Sinceramente, duvido disso. Perdão é um processo. A Bíblia diz que o perdão é contínuo – você continua perdoando. Cada vez que a memória acende, você os perdoa novamente até perceber que os liberou. Então você não vai mais precisar fazer isso.
Como sei quando os liberei completamente? Quando eles não me ferem mais. Você pode entender suas dores. Você pode orar pelo sucesso deles. Você se sente confortável na presença deles. A Bíblia diz: “Orem por aqueles que maliciosamente usam vocês” Como Jó fez. Quando você finalmente os libera – quando você se sente perdoando, pode parar. Se você não se sente perdoador, é porque precisa perdoá-los. Eu não sei sempre quando me sinto perdoando alguém. Apesar disso, eu o faço, não porque eu sinta, mas porque é a coisa certa que tenho de fazer. Faço isso para me libertar, para me beneficiar pessoalmente. Deus diz que primeiro, é a coisa certa e segundo, me beneficia.
Clara Barton foi à fundadora da Cruz Vermelha Americana. Um homem, anteriormente, a ferira muito profundamente. Anos depois, ela estava novamente envolvida na vida dele. Ele falava sobre ele com outra pessoa de maneira muito amável. A pessoa disse: “Não é ele o homem que feriu você?” Barton disse: “Sim, mas claramente me lembro tê-lo perdoado.” È uma escolha. Você guarda sua mágoa e ela se transforma em ódio. Deixe-a sair. Você revela sua dor, libera seu ofensor. Não é quando você sente, mas mesmo quando você não sente, porque é a coisa certa para fazer.
“Se eu os deixar ir, eles vão ficar impunes? Isso não é justo!” Você está certo. Mas quem disse que a vida é justa? Certamente Deus não disse. A vida não é justa. Muita gente má consegue se sair bem. Isto explica porque preciso ter uma firme crença em céu e inferno. Se você não crê no inferno, você está com um problema. Uma pessoa, por exemplo Hitler, vai se sair bem?Matam milhões de pessoas
e permanece impunes? É assim mesmo? Deus não é apenas um Deus de amor, Ele é um Deus de justiça. Um dia Ele vai mostrar Sua posição final. A Bíblia diz que Ele vai nos chamar para uma prestação de contas. Todos seremos chamados para isso. Terei de prestar contas por todas as pessoas que feri. É por isso que preciso da salvação. É por isso que preciso de Jesus em minha vida. É por isso que você também precisa. Não vou conseguir fazer isso pelos meus próprios méritos ou pela minha bondade. Não sou bom o suficiente para isso. Nem você.
A vida não é justa. Mas um dia Deus vai acertar tudo isso. Dar Sua posição final. Minha sugestão é que você faça o que Deus manda. Perdoe a pessoa e deixe que Deus cuide do resto. Quem possui mais recursos à disposição, você ou Deus? Quem pode fazer melhor no final das contas, você ou Deus? Enquanto você espera em Deus, mesmo que você esteja com razão, perdoe as pessoas, deixando-as livres e você também ficará livre.
Revelar sua dor é o primeiro passo. Liberar e perdoar seu ofensor é o segundo.

3. Redirecione Sua Vida. Jó 11:13-18
Esta é a forma para curar suas memórias inconscientes. O quando você se fixa em alguém, seu ressentimento vai controlar você. Você está se preocupando com alguma coisa que eles já esqueceram.
Para Deus fazer e trazer algo realmente NOVO para sua vida, você precisa dar este passo.
Jó fez três coisas para redirecionar sua vida:
“Jó, vire o seu coração para Deus (…)você andará de cabeça erguida puro, firme e sem medo. Você não se lembrará de seus sofrimentos que serão como águas passadas que a gente esquece.” Jó 11:13-18 Muito antes da psicologia existir, Jó já dizia que há três passos para a cura interior.

3.1. Endireite seu coração.

Este é o primeiro passo para que você seja emocionalmente curado de uma dor. Significa fazer a coisa certa, o que Deus diz – libere seu ofensor. Seja o que eu sentir, se é isso ou não, eu devo fazer a coisa certa. Perdoe, libere, não vou me vingar deles. Assim eu faço a coisa certa – este é o primeiro passo. Deixe-os ir e os perdoe.

3.2 Aproxime-se de Deus.

Você precisa de Deus em sua vida.
Convide Jesus para entrar e preenchê-lo com Seu perdão. Por que? Não acho que você consiga fabricar perdão suficiente para lidar com todas as dores que vai enfrentar, não apenas as do passado, mas também aquelas que estão entre o hoje e o dia da sua morte. Você vai ficar ferido muitas vezes. Não acho que você consiga fabricar o perdão humano suficiente para enfrentar isso. Você precisa do perdão de Deus em sua vida.
Pense em Corrie Ten Boom, uma senhora que escondeu judeus em seu apartamento para protegê-los dos nazistas. Quando eles foram presos, não somente os judeus foram mandados para um campo de concentração, mas Corrie e sua família foram também. Todos da sua família foram mortos no campo de concentração, exceto ela. Corrie suportou abusos e torturas de todos os tipos. Tempos depois, ela volta e encontra os guardas que a torturaram e ela os perdoa. Você não consegue fazer isso com o perdão humano. Você precisa do poder sobrenatural de Deus em sua vida para conseguir liberá-los e dizer: “Não foi legal nem divertido. Foi tudo muito ruim. Mas eu creio que Deus transforma o ruim em algo bom e sei que o resto de minha vida vai ser muito melhor do que já foi.”
Assim você alcança Deus e pede que Ele lhe encha com seu perdão. Isto é um processo, não um simples ato. Você precisa fazer isso muitas vezes, na medida em que se sente curado.

3.3. Enfrente o mundo de novo.

Quando estamos feridos, nosso primeiro impulso é fugir, entrar na concha, ir para baixo da cama. “Nunca mais vou permitir que alguém se torne íntimo de mim”, “Nunca mais quero ter outros relacionamentos”, “Nunca mais vou baixar minha guarda, de modo que as pessoas possam me ver como de verdade sou. Eu me exponho e eles se aproveitam disso. Estou ferido profundamente. Vou construir um muro em meu redor.” Você vai estar se ferindo se fizer isso. O que é dito é que você “enfrente o mundo de novo”. Se você estiver sempre olhando o que aconteceu no passado, permitindo que isso defina sua identidade, é como dirigir um carro olhando pelo retrovisor. Você vai bater. Você precisa enfrentar o futuro. Retome sua vida. Não dê tanta importância onde você já esteve mas em qual direção seus pés estão indo – qual a sua direção. Você precisa falar bem alto: “eu não serei vítima nunca mais!” Você precisa parar de se fixar no passado e passar a olhar o futuro.
“Jó, vire o seu coração para Deus(…)você andará de cabeça erguida puro, firme e sem medo. Você não se lembrará de seus sofrimentos que serão como águas passadas que a gente esquece.” Jó 11:13-18 As memórias serão apagadas e as dores serão aliviadas. Isto acontece. Alguns dizem: “Preciso curar minhas memórias e assim vou olhar o futuro.” Mas isto não o que Deus diz. Ele diz para fazer essas três coisas e enfrentar o futuro e então suas memórias serão curadas. Como? Aqui existe um princípio. Você não pode opor-se ao sentimento; você pode apenas substituí-lo.
Quanto mais você luta contra algo, mais isso se incrusta em você. É a lei da vida. O que você resiste, persiste. Se eu empurro sua mão você vai empurrar de volta. Quando digo: “Não vou ficar ressentido!” significa que o tempo todo vou pensar no que não quero. A chave é mudar o canal mental. Você não estará forçando prá fora de sua vista, você estará enfocando algo novo. Antes de simplesmente resistir a dor eu a substituo com uma nova direção.
Se você fizer estas três coisas você será curado emocionalmente. Realmente eu creio nisso.

Conclusão

O final feliz da história está em Jó 42:12: “O Deus Eterno abençoou a última parte da vida de Jó mais que a primeira”.
A parte final da vida de Jó tornou-se a melhor parte. Creio que Deus lhe trouxe aqui para dizer isso tudo para você através de mim. “Você é importante e me preocupo com você e o resto de sua vida vai ser a melhor parte e eu limparei todas as dores do seu passado”.
Que memórias dolorosas você está escolhendo manter na memória? Alguma coisa dita por alguém? Ou feita? Ou pensou a seu respeito? Isso ainda lhe dói hoje? Talvez tenha acorrido já há muito tempo, mas quando algo mexe com sua memória, dói tanto como se fosse ao dia do acontecido. Sobre quem você tem falado: “Não vou ser nunca como aquela pessoa.” Se você não os libera você começa a ficar semelhante a eles. O ressentimento faz coisas muito estranhas conosco. Alguns de vocês precisam perdoar seus pais. Todos temos pais imperfeitos, mas aqueles filhos que foram feridos, amam e odeiam os pais ao mesmo tempo. É duro para uma criança entender isso. Mas é possível amar alguém e odiar ao mesmo tempo. “Amo meu pai, mas por que ele está fazendo isso?” “Amo minha mãe, mas por que ela está dizendo isso?” É duro para a criança entender.
Alguns de vocês precisam perdoar um ex-cônjuge. Eles fizeram sua vida miserável no passado, não permitam que eles façam o mesmo hoje. Você não precisa fazer isso. Eles não podem mais lhe ferir, a não ser que você guarde alguma mágoa. O ressentimento não vale à pena. É irracional, inútil e doentio. Para seu próprio bem, perdoe..
“Mas eu não posso perdoá-los!” É por isso que você precisa de Jesus. Precisa dEle em sua vida. Ele pode providenciar o poder para perdoar que ninguém pode. Ele pode curar sua dor que ninguém consegue. Abra sua vida para Ele. Faça o que Jó disse: “Aproxime-se de Deus”.

Texto de Fabiano Ribeiro.....


Achei muito especial este texto, pois nestes ultimo ano passei muito tempo na caverna..... mas Deus tem seus projetos para a nossa vida... e Deus cura todas as feridas.

Pastor Marcio Cirilo
______________________________________________________________________________

Healing resentment

The Bible says that is not good for man to be alone. She says that we were created to live in community. It is no accident that the confinement in solitary confinement is considered punishment. We are studying about relationships for three reasons.
Relationships determine your happiness. They are the source of both pleasure and great suffering. A relationship can both make you feel miserable as well. Psychologists say that a good deal of emotional problems is rooted in wrong relationships. Most suicides happen because of unhealthy relationships. They determine your happiness.
Relationships determine our success or our failure in life!

Curing Resentment

"Love ... does not hold a grudge." - 1 Corinthians 13: 5

• Introduction

People injure each other. Whether intentionally or not.
You hurt people and they hurt you. The way you deal with the wounds will to a large extent, determine your happiness in life. If you do not correctly answer the wound turns into resentment. If you stay connected to their wounds, they become in resentment. If you repress their pain, they become angry.

The Resentment is the Greatest Enemy of Relationships.

blind people resentful and dry the others!
Destroys all types of relationships. Often people tell me "I love my husband more ... I do not feel anything for my wife; all died here. What's wrong with me? "The wrong is resentment. Resentment destroys his energies so that eventually you will find empty with nothing to give.
The good news is that you can be cured of resentment that hurts you. 1 Corinthians 13: 5 "Love thinketh no evil" (New Testament free -Translation - "The love does not keep records of errors")
This is a term used in Accounting. Does not keep a ledger of errors. Love does not keep hurts.
Today, I call your attention to a man named Job who had every reason in the world to be resentful. He was the richest man who ever lived. In his day he was definitely the richest man. But one day lost everything, went bankrupt. They lost all their properties. All his children were killed. His wife turned against him. He got an incurable disease, extremely painful, and when his friends visited, instead of being friendly, said: "It's your fault!" There was nothing sympathy. He had every reason in the world to be resentful. But instead, he recovered from resentment and the Bible says that God made the last part of his life, much bigger than the first. Despite the pain that you have had in the past, God can do as much for the rest of your life if you do what Job did.

I. Causes of Resentment:

Let's take a look at three forms of resentment cure, but first let's look at three of resentment causes:

1. What People Say Us Job 12: 5.

"Those who are secure despise the wretches and push those to fall"
Words can hurt people? Of course. "Sticks and bones may break my bones, but people can never hurt me."
This is not true. If I give you 90 seconds, you will remember things told in childhood that you still hurt. It's amazing how the labels hurt us. They still hurt today. And cause resentment.

2. What People Think of Us Job 19: 5.

You think you are better than me and think my misfortune proves that I am guilty "
You might get hurt without someone saying nasty things? Yes. Have you ever felt rejected when nothing was done to you feel that way? Of course. Sometimes it's the way people look at him, or by his gestures in a non-verbal language. You can hurt people just to ignore them when they do not realize that they exist. Some of you had parents who could never please. No matter how you tried, he never succeeded. And that hurts.

3. What Do the People Against Us. Job 19:19

"... The people I most cherish are against me."
The tragedy of our day is abuse. physical abuse, emotional abuse, spiritual abuse. We live in an abusive society. See what Job said: "Those I love most." The place where resentment is more found is not the job, is home. In marriages, families. The people closest to you are the ones who are more likely to hurt you. They can betray you, be unfair, to say hurtful words, and do things that hurt you. It is in our home that we have to deal more with resentment - what people say, think and do with us.

II. The Resentment of the problem:

When people hurt us, the normal form of reaction is to stay resentful. This is natural, normal reaction. But it is not the right response. It brings more harm than good. In the book of Job we learn that produces three things:

1. Resentment is Irrational. Job 5: 2.

Resentment does not make sense, it is illogical, for no reason. Not worth the effort. "Being disgusted and bitter is crazy, lack of judgment, which leads to death" Job 5: 2 Circulate "lack of judgment". It says it is not worth it. Ecclesiastes 7: 9 says, "... is nonsense food hatred." Does not make sense. Because? You can not change the past. No matter how much you resent for what happened, it will not change its past. You will not be able to fix your problem in this even if you are very resentful of the past. It will not make you feel better. So why stay resentful? It's no use. It is foolish, it makes sense. You've done some silly or stupid because I was resentful? "I'll show him!" And you go and do something crazy and becomes a fool. Psalm 106: 33 "... very angry, he acted and spoke without thinking." (BV) Often we do it. We were so bitter and resentful. We say things without thinking about what we speak.

2. Resentment is useless.

It is self-imposed. Job says: "In your anger you are only hurting yourself." When you resent, always will be hurt more than others with whom you are resentful. It can be completely forgotten what happened.
Resentment as a means to hurt someone, is to point the gun at yourself,
Pulling the trigger to strike the enemy with the recoil of the gun. There will always hurt you more than anyone. While you are boiling, vomiting, upset, it all turns against you. Many allow people from the past - ex-partner, parents, teachers - they made you feel miserable again this past to the present and keep making you miserable. That's nonsense! They can not hurt you again, unless you allow it. Resentment is not only irrational and useless but also not worth it. It is emotional suicide.
"Resentment is hell in the heart."
The unhappiest people I know are those of resentment filled. They are unhappy. Only prolong the pain. It costs too much to be so.

3. Resentment Attracts Disgrace: Job 5: 3-5..

"I myself have seen a fool taking root, but suddenly his house was cursed. His children are far from enjoying security, ill-treated in the courts, there is no one to defend them. The hungry devour their harvest, taking it even from among thorns, and the thirsty suck your wealth. "
Read how! Do you want this for your life? See well…
- Your children suffer,
- Your job is reached,
- Its features disappear.

4. Resentment is Sickening. Job 21: 23-25

"Some people lead a happy life (...) and die rich. (...) Others, however, have never tasted a moment of happiness and die with a heart full of bitterness. "You can not get resentful and happy at the same time. If you remain guarding a heartache only hurting yourself. And this is unhealthy. People say, "Look what you eat." The question is not what you eat, but it's what's eating you that will make a big difference in your life. There is a strong relationship between your physical and spiritual health, and your emotional and physical constitution. There is a relationship between disease and sin. I do not say that all disease is caused by sin. It is not. But many problems you have developed internally are the result of grievances saved.
You have no idea what you're doing with yourself when you save a heartache. This will always hurt you a lot more than others. Ruins relationships.
Proverbs 17:22 says: "The cheerful heart is good medicine, but the oppressed spirit dries the bones."
You will shrink a little shell if you allow. For your own good, for your health, do not keep it hurt, forgive.

III. Healing From Resentment:

I want you to let us look at three things that Job did that changed his life and turned the rest of his days in the best part of his life, although crossed tremendous pain.

1. Open Your Heart On Your Pain: Job 7:11

"So I can not be silent. I am poor, I have to talk (...) My heart is full of bitterness. "Job 7:11
Admit pain. Be honest. Tell the truth. Confess frankly: "It hurts!"
I need to put it out. "... I will unburden me and talk of bitterness in my heart. O God does not condemn me "Job 10: 1. Emotionally Job wanted to throw up. "God, not like that! Is not fair! I'm marked! I am angry!. The situation stinks! "He told God how much was angry. What did God do? Do you think God surprised? God knew that Job was upset from the first moment. He only allowed Job admitted, botasse myself out of the chest. The first is to reveal your pain. The revelation of feeling is the beginning of healing. This is how it starts. The healing process for your life. If you want to be cured of their emotional wounds, the feeling of revelation is the starting point for healing. You need to share your pain with someone.
Some of you are angry with God for things that happened in the past. He knows it, you know, but you do not want to admit. The starting point is to say, "God, I'm still very upset. I am angry that this happened! "You just need to reveal his feelings. God will not throw a beam on you if you do. He already knows how you feel. You begin the healing process for admitting his anger.
Last week, the previous message in this series, we say that there are four things you can do with a feeling a negative emotion: repress, suppress, express - these are wrong ways to deal with feeling - or confess. Admit it to God. Say goodbye.
What's in your life that you pretend you do not know? What's in your marriage you pretend it does not exist but is there and bother you? And it hurts you? What's in your relationship with her boyfriend or girlfriend or boss or parents or children ... that you know exists, everyone knows, but you pretend you do not exist? It's like a pink elephant in the room. "That pink elephant?" And everyone there, close together. What's in your family that you pretend it's not true? You need to face. This is the first step.
Someone says: "I would like to close the past my door." You can do this, and then you try to change to the present. This attitude is useless both for where you've been and where you are today. You need to close the doors of his past, but there is no closure without first opening. I can not close the doors of my past without first I face, I admit it, share it with someone.
Some people say, "I'll keep trying to bury my past." But the past is rising constantly, because it is a kind of bury something alive. You can not do that. The past is always coming back. Any little thing that kindles his memory of the past will hurt him. You need to deal with that first.

2. Release and Pardon His Offender: Job 42:10

Let him go, forgive. You will not have peace until you do. Job's friends have hurt tremendously. They have betrayed him. It was unfair, critics were not comprehensive. There is nothing that hurts more than being misunderstood or falsely accused. Job did not miss any. He was innocent. I had every right to be resentful. God had turned Job's life upside down. When did God effected the change for the better in the life of Job? It was after Job retaliated. It was after he retaliated. It was after he became resentful. But it was after Job released their offenders. He let them go. Job forgave them. That's when God began to work in your life.
The Bible says that he not only let them go, but they prayed for their success.
"After Job just pray for his three friends, the LORD made him to be rich again and gave him twice as much as he had had before." Job 42:10 Circulate "After". How and when did God do this? Then when Job and released their offenders.
Why is this so important - I release my offenders? Because we become what we are focusing on. It is a law of life that we focus on is what we become. "I will not be bitter ..." What are you putting the evidence? Resentment. "My father is so despicable that I will never be a father like him." You're putting evidence into something you do not want to be. "I will never be like my mother." If you do not release them, will begin to be like them. It is a fact of life. If you do not release them, you will become like those who hurt.
The bitterness in his heart produces very strange things in your personality. We do not mean that is walking around keeping grievances. You pay dearly for it. To forgive, you release the offender and releases.
How often do you need to do this? Peter said that to Jesus. Matthew 18: 21,22: "Then Peter came to Jesus and asked, 'Lord, how often must I forgive my brother? Seven times? "If you tell, this is not forgiveness. You store little ammunition in your marriage? "You did it and I will not forget, so that when I do something I'll be able to say, 'You did that ... ..' 'If you're doing it, you are not loving. Love does not hold grudges. If you are doing it, you are destroying your marriage. It's what you, really, is doing. He said 490 times. Forgiveness must be continuous.
There is an idea circulating in the Christian community that suggests that forgiveness is something once, an act and ready. "I was severely injured, abused, very early in my life. I arrive for worship, under the head and say, 'I forgive you'. That's all I need to do? "I sincerely doubt it. Forgiveness is a process. The Bible says that forgiveness is continuous - you keep forgiving. Each time the memory comes on, you forgive them again to realize that released them. Then you will not need to do this.
How do I know when completely released? When they do not hurt me anymore. You can understand their pain. You can pray for their success. You feel comfortable in their presence. The Bible says, "Pray for those who despitefully use you" Like Job did. When you finally releases - when you feel forgiving, you can stop. If you do not feel forgiving, it is because you need to forgive them. I do not always know when I'm forgiving someone. Nevertheless, I do not because I feel it, but because it is the right thing I have to do. I do this to free myself, to benefit me personally. God says that first and second is the right thing, it benefits me.
Clara Barton was the founder of the American Red Cross. A man previously had hurt her very deeply. Years later, she was again involved in his life. He spoke about it with someone else in a very kind way. The person said, "Is not he the man who hurt you," Barton said, "Yes, but remember clearly have forgiven him." It's a choice. You keep your hurt and she turns to hate. Let it out. You reveal your pain, release the offender. Not when you feel, but even when you do not feel, because it's the right thing to do.
"If I let them go, they will go unpunished? That's not fair! "You're right. But who said life is fair? Surely God did not. Life is not fair. A lot of bad people can do well. This explains why I need to have a firm belief in heaven and hell. If you do not believe in hell, you are a problem. A person, for example Hitler, will do well? They kill millions
and remains unpunished? Is that so? God is not only a God of love, He is a God of justice. One day He will show His final position. The Bible says that He will call us for an accounting. We will all be called to it. I will have to account for all the people who hurt. That's why we need salvation. That's why I need Jesus in my life. That's why you also need. I will not be able to do this for my own merits or my goodness. I'm not good enough for that. Neither you.
Life is not fair. But someday God will catch it all. Give Your final position. My suggestion is that you do what God commands. Forgive the person and let God take care of the rest. Who has more resources available, you or God? Who can do better in the end, you or God? While you wait for God, even if you are rightly forgive people, leaving them free and you will also be free.
Reveal your pain is the first step. Release and forgive your offender is the second.

3. Redirect Your Life. Job 11: 13-18
This is the way to heal your unconscious memories. The when you fixed on someone, your resentment will control you. You are worrying about something they have forgotten.
For God to do and bring something really NEW to your life, you need to take this step.
Job did three things to redirect his life:
"Job, turn your heart to God (...) you will walk head high pure, steady and fearless. You will not remember your sufferings will be like ancient history we forget "Job 11: 13-18. Long before psychology there, Job already said that there are three steps to inner healing.

3.1. Straighten your heart.

This is the first step for you to be emotionally healed from a pain. It means doing the right thing, what God says - release the offender. Whatever I feel, if that or not, I do the right thing. Forgive, release, I will not get back at them. So I do the right thing - this is the first step. Let them go and forgive.

3.2 Approach God.

You need God in your life.
Invite Jesus to come and fill it with His forgiveness. Because? I do not think you can make enough forgiveness to deal with all the pain that will face not only the past but also those who are between today and the day of his death. You will get injured often. I do not think you can produce enough human forgiveness to face it. You need God's forgiveness in your life.
Think of Corrie Ten Boom, a lady who hid Jews in her apartment to protect them from the Nazis. When they were arrested, not only Jews were sent to a concentration camp, but Corrie and her family were too. All of his family were killed in the concentration camp, but her. Corrie endured abuse and torture of all kinds. Later, she returns to find the guards who tortured her and she forgives. You can not do that with human forgiveness. You need the supernatural power of God in your life to be able to release them and say, "It was cool or fun. It was all very bad. But I believe that God turns bad into something good and I know the rest of my life will be much better than it was. "
So you reach God and ask Him to fill you with His forgiveness. This is a process, not a simple act. You must do this many times, as it feels cured.

3.3. Face the world again.

When we are injured, our first impulse is to flee into the shell, go down the bed. "I will never allow anyone to become intimate with me," "I never want to have other", "I'll never let my guard down, so that people can see me as really am. I expound and they take advantage of it. I am deeply hurt. I'll build a wall around me. "You'll be hurting if you do. What is said is that you "face the world again." If you are always looking at what happened in the past, allowing it to define their identity, it is like driving a car looking in the rearview mirror. You will hit. You need to face the future. Take back your life. Do not give so much importance where you've been but in which direction your feet are going - what your direction. You need to speak loudly, "I will not be a victim ever again!" You need to stop settling in the past and move on to look at the future.
"Job, turn your heart to God (...) you will walk head high pure, steady and fearless. You will not remember your sufferings will be like ancient history we forget "Job 11: 13-18. The memories will be erased and the pain will be relieved. This happens. Some say: ". I need to heal my memories and so I will look to the future" But this is not what God says. He says do these three things and face the future and then your memories will be healed. As? Here there is a principle. You can not oppose the feeling; you can just replace it.
The more you fight something, the more it is embedded in you. It is the law of life. What you resist, persists. If I push your hand you will push back. When I say: "I will not stay resentful" means that all the time I'll think about what I do not. The key is to change the mental channel. You will not be forcing myself out of your sight, you will be focusing on something new. Before simply endure the pain I substituted by a new direction.
If you do these three things you will be healed emotionally. I really believe that.

Conclusion

The happy end of the story is in Job 42:12: "The Lord blessed the latter part of Job's life more than the first."
The final part of Job's life has become the best part. I believe God brought him here to tell it all to you through me. "You're important and care about you and the rest of your life will be the best part and I'll clean all the pain of his past."
What painful memories you are choosing to keep the memory? Something said by someone? Or made? Or thought about it? It still hurts today? Maybe flocked long ago, but when something stirs your memory, it hurts so much like the day happened. About whom you have spoken: "I will not never be like that person." If you do not release them you get to be like them. Resentment is very strange things with us. Some of you need to forgive your parents. We all have imperfect parents, but those children who have been injured, love and hate their parents at the same time. It is hard for a child to understand. But it's possible to love someone and hate at the same time. "I love my father, but why is he doing this?" "I love my mother, but she's saying that?" It's hard for children to understand.
Some of you need to forgive an ex-spouse. They made their life miserable in the past, do not allow them to do the same today. You do not have to do this. They can not hurt you, unless you save some heartache. Resentment is not worth it. It is irrational, useless and sickly. For your own sake, forgive ..
"But I can not forgive them!" That's why you need Jesus. You Need Him in your life. It can provide the power to forgive anyone can. He can heal your pain that no one can. . Open your life to Him do what Job said: "Get closer to God."

Fabiano Ribeiro text .....


I found it very special this text because these last year spent a lot of time in the cave ..... but God has his designs for our life ... and God heals all wounds.

Pastor Marcio Cirilo
_______________________________________________________________________________

resentimiento Curación

La Biblia dice que no es bueno que el hombre esté solo. Ella dice que fuimos creados para vivir en comunidad. No es casualidad que la reclusión en régimen de aislamiento se considera castigo. Estamos estudiando acerca de las relaciones, por tres razones.
Relaciones determinan su felicidad. Ellos son la fuente de placer y de gran sufrimiento. Una relación puede tanto hacer que se sienta triste también. Los psicólogos dicen que una buena parte de los problemas emocionales tiene sus raíces en las relaciones equivocadas. La mayoría de los suicidios ocurren debido a las relaciones malsanas. Ellos determinan su felicidad.
Relaciones determinan nuestro éxito o nuestro fracaso en la vida!

El resentimiento de curado

"El amor ... no guardar rencor." - 1 Corintios 13: 5

• Introducción

Las personas se lesionan el uno al otro. Ya sea intencionalmente o no.
Haces daño a la gente y que te haga daño. La forma de tratar con las heridas será en gran medida, determinar su felicidad en la vida. Si usted no contesta correctamente la herida se convierte en resentimiento. Si se queda conectado a sus heridas, se convierten en el resentimiento. Si reprimir su dolor, se enojan.

El resentimiento es el enemigo más grande de las Relaciones.

las personas ciegas resentido y secar los demás!
Destruye todos los tipos de relaciones. A menudo la gente me dice "Amo a mi marido más ... No me siento nada por mi mujer; todos murieron aquí. ¿Qué hay de malo en mí? "El mal es el resentimiento. El resentimiento destruye sus energías para que, finalmente, se encuentra vacía, sin nada que dar.
La buena noticia es que puede ser curado de resentimiento que duele. 1 Corintios 13: 5 "El amor no guarda rencor" (Nuevo Testamento libre -Traducción - "El amor no mantiene registros de errores")
Este es un término que se utiliza en Contabilidad. No llevar un libro de errores. El amor no guarda duele.
Hoy en día, llamo su atención sobre un hombre llamado Job que tenía toda la razón del mundo para estar resentido. Era el hombre más rico que jamás haya existido. En su día fue sin duda el hombre más rico. Pero un día perdió todo, se declaró en quiebra. Perdieron todas sus propiedades. Todos sus hijos murieron. Su esposa se volvió contra él. Se puso una enfermedad incurable, extremadamente dolorosa, y cuando sus amigos visitaron, en lugar de ser amable, dijo: "Es tu culpa!" No había nada simpatía. Tenía toda la razón del mundo para estar resentido. Pero en cambio, se recuperó de resentimiento y la Biblia dice que Dios hizo la última parte de su vida, mucho más grande que el primero. A pesar del dolor que han tenido en el pasado, Dios puede hacer tanto por el resto de su vida si usted hace lo que hizo Job.

I. causas de resentimiento:

Vamos a echar un vistazo a las tres formas de curación resentimiento, pero primero vamos a ver tres de resentimiento provoca:

1. Lo que se dice de nosotros Job 12: 5.

"Los que son seguras desprecian a los desgraciados y empuje aquellos a caer"
Las palabras pueden herir a las personas? Por supuesto. "Los palos y huesos pueden romper mis huesos, pero las personas no pueden hacerme daño."
Eso no es verdad. Si te doy 90 segundos, que recordará las cosas que se cuentan en la infancia que aún siente dolor. Es sorprendente cómo las etiquetas nos hacen daño. Ellos todavía duelen hoy. Y causar resentimiento.

2. ¿Qué piensan de nosotros Job 19: 5.

¿Crees que eres mejor que yo y que mi desgracia demuestra que soy culpable "
Puedes salir herido, sin alguien diciendo cosas desagradables? Sí. ¿Se ha sentido rechazada cuando no se hizo nada para que se sienta así? Por supuesto. A veces es la forma de mirar a él, o por sus gestos en un lenguaje no verbal. Puede herir a las personas simplemente hacer caso omiso de ellos cuando no se dan cuenta de que existen. Algunos de ustedes tuvieron padres que nunca podría por favor. No importa la forma en que ha intentado, nunca tuvo éxito. Y eso duele.

3. ¿Qué hace la gente en contra de nosotros. Job 19:19

"... Las personas que más valoramos son contra mí."
La tragedia de nuestros días es el abuso. abuso físico, abuso emocional, abuso espiritual. Vivimos en una sociedad abusivo. Vea lo que dijo Job: "Los que más me gusta." El lugar donde se encuentra más resentimiento no es el trabajo, es el hogar. En los matrimonios, las familias. Las personas más cercanas a usted son los que tienen mayor probabilidad de daño. Ellos le pueden traicionan, injusto, que dicen palabras hirientes, y hacer las cosas que te hacen daño. Es en nuestra casa que tenemos que lidiar más con resentimiento - lo que dice la gente, pensar y hacer con nosotros.

II. El resentimiento del problema:

Cuando la gente nos duelen, la forma normal de reacción es permanecer resentida. Esta es la reacción natural, normal. Pero no es la respuesta correcta. Trae más daño que bien. En el libro de Job aprendemos que produce tres cosas:

1. El resentimiento es irracional. Job 5: 2.

El resentimiento no tiene sentido, no es lógico, por ninguna razón. No vale la pena el esfuerzo. "Al estar disgustado y amargo es una locura, falta de juicio, lo que lleva a la muerte" Job 5: 2 Hacer circular "falta de criterio". Se dice que no vale la pena. Eclesiastés 7: 9 dice: "... es el odio comida de relevancia". No tiene sentido. ¿Por qué? No se puede cambiar el pasado. No importa cuánto te molesta por lo ocurrido, no va a cambiar su pasado. Usted no va a ser capaz de solucionar su problema en esto incluso si usted está muy resentida del pasado. No va a hacer que se sienta mejor. Así que ¿por qué quedarse resentido? Es inútil. Es tonto, tiene sentido. Lo has hecho alguna tonta o estúpida porque estaba resentido? "Le voy a mostrar!" Y que ir y hacer algo loco y se convierte en un tonto. Salmo 106: 33 "... muy enojado, actuó y habló sin pensar." (BV) A menudo lo hacemos. Estábamos tan amargo y resentido. Decimos cosas sin pensar en lo que hablamos.

2. El resentimiento es inútil.

Es autoimpuesto. Job dice: "Si se enojan, solo están haciendo daño a ti mismo." Cuando te molesta, siempre se verán afectados más que otros con la que está resentido. Puede ser completamente olvidado lo que pasó.
El resentimiento como un medio para herir a alguien, es apuntar el arma hacia sí mismo,
Al apretar el gatillo para golpear al enemigo con el retroceso del arma. No siempre te hará daño más que nadie. Mientras que usted está hirviendo, vómitos, malestar, todo se vuelve contra ti. Muchos permiten a las personas desde el pasado - ex pareja, padres, maestros - que hacen sentir miserable de nuevo el pasado con el presente y seguir haciendo su vida miserable. Eso no tiene sentido! Ellos no pueden hacerle daño de nuevo, a menos que lo permitan. El resentimiento no sólo es irracional e inútil sino que además no vale la pena. Es un suicidio emocional.
"El resentimiento es el infierno en el corazón."
Las personas más infelices que conozco son las de resentimiento lleno. Ellos están contentos. Sólo prolongar el dolor. Es demasiado costoso para ser así.

3. El resentimiento atrae Desgracia: Job 5: 3-5 ..

"Yo mismo he visto un tonto echar raíces, pero de pronto su casa fue maldecida. Sus hijos están lejos de gozar de seguridad, malos tratos en los tribunales, no hay nadie que los defienda. El hambre devorar a su cosecha, tomando incluso entre espinas, y la sed chupar la riqueza ".
Lea cómo! ¿Quieres esto para su vida? Vea bien…
- Sus niños sufren,
- Se llega a su trabajo,
- Sus características desaparecen.

4. El resentimiento es repugnante. Job 21: 23-25

"Algunas personas llevan una vida feliz (...) y mueren ricos. (...) Otros, sin embargo, nunca han probado un momento de felicidad y morir con el corazón lleno de amargura. "No se puede conseguir resentido y feliz al mismo tiempo. Si usted sigue siendo un dolor de corazón que guarda solamente lastimarse a sí mismo. Y esto no es saludable. La gente dice: "Mira lo que come." La cuestión no es lo que come, pero es lo que está comiendo que hará una gran diferencia en su vida. Existe una fuerte relación entre la salud física y espiritual, y su constitución física y emocional. Existe una relación entre la enfermedad y el pecado. No digo que toda enfermedad es causada por el pecado. No es. Pero muchos de los problemas que se han desarrollado internamente son el resultado de las quejas guardadas.
No tienes idea de lo que estás haciendo con uno mismo cuando se guarda un dolor de corazón. Esto siempre le dolía mucho más que otros. Ruinas relaciones.
Proverbios 17:22 dice: "El corazón alegre es una buena medicina, pero el espíritu oprimido seca los huesos."
Va a reducir un poco la cáscara si se permite. Por su propio bien, para su salud, no mantenerlo herido, perdona.

III. Curación del resentimiento:

Quiero que veamos tres cosas que Job hizo que cambió su vida y se volvió el resto de sus días en la mejor parte de su vida, aunque atravesado un tremendo dolor.

1. Abra su corazón en su dolor: Job 7:11

"Así que no puedo estar en silencio. Soy pobre, tengo que hablar (...) Mi corazón está lleno de amargura. "Job 07:11
Admitir el dolor. Ser honesto. Di la verdad. Confiesa francamente: "Me duele!"
Tengo que poner hacia fuera. "... Voy a mí y hablar de amargura en mi corazón desahogar. Oh Dios no condena a mí "Job 10: 1. Emocionalmente Trabajo quería vomitar. "Dios, no así! ¡No es justo! Estoy marcado! Estoy enojado!. La situación apesta! "Le dijo a Dios lo mucho que estaba enojado. ¿Qué hizo Dios? Cree usted que Dios sorprendido? Dios sabía que Job estaba molesto desde el primer momento. Él sólo se permite admitió empleo, yo botasse fuera del pecho. La primera es para revelar su dolor. La revelación de los sentimientos es el comienzo de la curación. Esta es la forma en que se inicia. El proceso de curación de su vida. Si desea ser curado de sus heridas emocionales, la sensación de la revelación es el punto de partida para la curación. Necesita compartir su dolor con alguien.
Algunos de ustedes son enojado con Dios por las cosas que sucedieron en el pasado. Él lo sabe, usted sabe, pero no quiere admitir. El punto de partida es decir, "Dios, estoy siendo muy disgustado. Estoy enojado que esto haya sucedido! "Sólo tiene que revelar sus sentimientos. Dios no va a arrojar un haz de ti si lo hace. Él ya sabe cómo se siente. De comenzar el proceso de curación para la admisión de su ira.
La semana pasada, el mensaje anterior de esta serie, se dice que hay cuatro cosas que puede hacer con la sensación de una emoción negativa: reprimir, suprimir, expresan - estos son caminos equivocados para hacer frente a la sensación - o confesar. Admitirlo a Dios. Dile a Dios.
¿Qué hay en tu vida que finge que no sabe? ¿Qué hay en su matrimonio que pretender que no existe, pero está ahí y te molestas? Y te duele? ¿Qué hay en su relación con su novio o novia o el jefe o los padres o los niños ... que sabes que existe, todo el mundo sabe, pero pretender que no existen? Es como un elefante rosa en la habitación. "Ese elefante rosa?" Y todo el mundo allí, muy juntos. ¿Qué hay en su familia que pretender que no es verdad? Es necesario hacer frente. Este es el primer paso.
Alguien dice: "Me gustaría cerrar el pasado mi puerta." Usted puede hacer esto, y luego tratar de cambiar a la actual. Esta actitud es inútil tanto para dónde has estado y dónde se encuentra hoy en día. Es necesario cerrar las puertas de su pasado, pero no hay un cierre sin la primera apertura. No puedo cerrar las puertas de mi pasado sin primera cara que, lo admito, compartirlo con alguien.
Algunas personas dicen, "Voy a seguir tratando de enterrar mi pasado." Pero el pasado está aumentando constantemente, debido a que es una especie de enterrar algo vivo. No se puede hacer eso. El pasado siempre está volviendo. Cualquier cosa que enciende su memoria del pasado le hará daño. Es necesario que lidiar con eso en primer lugar.

2. Liberación y perdón Su Delincuentes: Job 42:10

Que se vaya, perdona. Usted no tendrá paz hasta que lo haga. Los amigos de Job han perjudicado enormemente. Ellos lo han traicionado. Era injusto, los críticos no eran completas. No hay nada que duela más de no ser comprendido o falsamente acusado. El trabajo no se pierda ninguno. Que era inocente. Tenía todo el derecho a estar resentido. Dios se había convertido la vida de Job al revés. ¿Cuándo Dios efectúa el cambio a mejor en la vida de Job? Fue después de que Job respondió. Fue después de que él respondió. Fue después de que él se convirtió en resentimiento. Pero fue después de empleo puesto en libertad a sus infractores. Ha de dejar ir. Trabajo los perdonó. Fue entonces cuando Dios comenzó a trabajar en su vida.
La Biblia dice que él no sólo los dejó ir, pero oró por su éxito.
"Después de Trabajo acaba de orar por sus tres amigos, Jehová le hizo ser rico otra vez y le dio el doble de lo que había tenido antes." Job 42:10 circulan el "después". ¿Cómo y cuándo Dios hizo esto? Luego, cuando Job y publicado sus infractores.
¿Por qué es esto tan importante - Libero mis delincuentes? Debido a que nos convertimos en lo que nos estamos centrando en. Es una ley de la vida que nos centramos en es lo que nos convertimos. "No voy a ser amargo ..." ¿Qué estás poniendo la evidencia? El resentimiento. "Mi padre es tan despreciable que nunca voy a ser un padre como él." Estás poniendo en evidencia algo que no desea ser. "Nunca seré como mi madre." Si no se libera de ellos, comenzará a ser como ellos. Es un hecho de la vida. Si no se libera de ellos, va a ser como los que sufren.
La amargura en su corazón saca cosas muy extrañas en su personalidad. No queremos decir que está andando en torno a mantener las quejas. Usted paga un alto precio por ello. Para perdonar, soltar el delincuente y comunicados.
¿Con qué frecuencia es necesario hacer esto? Pedro dijo que a Jesús. Mateo 18: 21,22: "Pedro se acercó a Jesús y le preguntó:" Señor, ¿cuántas veces perdonaré a mi hermano? Hasta siete veces? "Si usted le dice, esto no es el perdón. Almacenar poca munición en su matrimonio? "Usted lo hizo y que no olvidaré, de modo que cuando hago algo voy a ser capaz de decir:" Usted hizo eso ... .. '' Si lo está haciendo, que no ama. El amor no guarda rencor. Si lo está haciendo, usted está destruyendo su matrimonio. Es lo que, en realidad, está haciendo. Dijo que 490 veces. El perdón debe ser continua.
Hay una idea que circula en la comunidad cristiana que sugiere que el perdón es algo una vez, un acto y listo. "Me dañaron gravemente, abusado, muy temprano en mi vida. Llego para el culto, debajo de la cabeza y decir, 'Te perdono'. Eso es todo lo que tengo que hacer? "Sinceramente lo dudo. El perdón es un proceso. La Biblia dice que el perdón es continua - a mantener indulgente. Cada vez que la memoria se enciende, que perdónalos de nuevo para darse cuenta de que los liberó. Entonces usted no necesita hacer esto.
¿Cómo sé cuando se libera por completo? Cuando no me duelen más. Se puede entender su dolor. Puede orar por su éxito. Que se sienta cómodo en su presencia. La Biblia dice: "Orad por los que os ultrajan" Al igual que lo hizo Job. Cuando finalmente versiones - cuando sientes que perdona, puede detener. Si usted no se siente que perdona, es porque hay que perdonarlos. No siempre sé cuando estoy perdonar a alguien. Sin embargo, no lo hago porque lo siento, sino porque es lo correcto que tengo que hacer. Lo hago para liberar a mí mismo, a mi beneficio personal. Dios dice que el primero y segundo es lo correcto, me beneficia.
Clara Barton fue el fundador de la Cruz Roja Americana. Un hombre previamente la había herido profundamente. Años más tarde, participó de nuevo en su vida. Habló de ello con alguien de una manera muy amable. La persona dijo: "¿No es éste el que te haga daño," Barton dijo, "Sí, pero recuerdo claramente han perdonado." Es una elección. A mantener su dolor y ella se convierte en odio. Dejarlo salir. Revelas su dolor, la liberación del delincuente. No cuando se siente, pero incluso cuando usted no se siente, porque es lo que hay que hacer.
"Si los dejo ir, van a quedar impunes? Eso no es justo! "Tienes razón. Pero, ¿quién dijo que la vida es justa? Sin duda, Dios no lo hizo. La vida no es justa. Una gran cantidad de gente mala puede hacer bien. Esto explica por qué tengo que tener una firme creencia en el cielo y el infierno. Si usted no cree en el infierno, que es un problema. Una persona, por ejemplo Hitler, hará bien? Matan a millones
y permanece en la impunidad? ¿Es así mismo? Dios no sólo es un Dios de amor, Él es un Dios de justicia. Un día Él hará conocer su posición final. La Biblia dice que Él nos llamará para una rendición de cuentas. Todos seremos llamados a ella. Voy a tener que dar cuenta de todas las personas que hacen daño. Es por eso que necesitamos la salvación. Es por eso que necesito a Jesús en mi vida. Es por eso que también es necesario. No voy a ser capaz de hacer esto por mis propios méritos o mi bondad. No soy lo suficientemente bueno para eso. No usted.
La vida no es justa. Pero algún día Dios va a coger todo. Dé a su posición final. Mi sugerencia es que hagas lo que Dios manda. Perdonar a la persona y dejar que Dios se encargue del resto. ¿Quién tiene más recursos disponibles, o Dios? ¿Quién puede hacerlo mejor en el final, o Dios? Mientras espera a Dios, incluso si usted está con razón perdonáis a los hombres, lo que les deja libre y también será libre.
Revelar su dolor es el primer paso. Liberar y perdonar a su agresor es el segundo.

3. redirigir su vida. Job 11: 13-18
Esta es la manera de curar sus recuerdos inconscientes. El cuando fijos en alguien, su resentimiento se controlarte. Están preocupados por algo que han olvidado.
Para que Dios pueda hacer y aportar algo realmente nuevo a su vida, usted necesita tomar este paso.
Trabajo hizo tres cosas para reorientar su vida:
"Trabajo, a su vez su corazón a Dios (...) usted tendrá que caminar la cabeza alta pura, estable y sin miedo. Usted no recuerda sus sufrimientos serán como la historia antigua nos olvida "Job 11: 13-18. Mucho antes de que la psicología allí, Trabajo ya se ha dicho que hay tres pasos para la sanación interior.

3.1. Enderezar su corazón.

Este es el primer paso para que usted pueda ser sanado emocionalmente de un dolor. Significa hacer lo correcto, lo que Dios dice - liberar el delincuente. Lo que siento, si eso o no, hago lo correcto. Perdonar, liberar, no voy a volver a ellos. Así que hago lo correcto - este es el primer paso. Vayan ellos y perdonan.

3.2 Enfoque de Dios.

Es necesario que Dios en su vida.
Invitar a Jesús a venir y llenarlo con su perdón. ¿Por qué? No creo que se puede hacer suficiente perdón para hacer frente a todo el dolor que enfrentar no sólo el pasado, sino también los que tienen entre hoy y el día de su muerte. Va a sufrir una lesión a menudo. Yo no creo que se pueda producir suficiente perdón humano para hacerle frente. Es necesario el perdón de Dios en su vida.
Piense en Corrie Ten Boom, una señora que ocultó Judios en su apartamento para protegerlos de los nazis. Cuando fueron detenidos, no sólo los Judios fueron enviados a un campo de concentración, pero Corrie y su familia eran demasiado. Toda su familia fueron asesinados en el campo de concentración, pero ella. Corrie soportó el abuso y la tortura de todo tipo. Más tarde, se vuelve a encontrar los guardias que la torturaron y ella perdona. No se puede hacer eso con el perdón humano. Es necesario el poder sobrenatural de Dios en su vida para poder liberarlos y decir: "Ha sido muy interesante o divertido. Todo era muy malo. Pero yo creo que Dios se vuelve malo en algo bueno y sé que el resto de mi vida será mucho mejor de lo que era ".
Así se llega a Dios y le pide que le llene de su perdón. Este es un proceso, no un simple acto. Debe hacer esto muchas veces, ya que se siente curada.

3.3. Enfrentar el mundo nuevo.

Cuando estamos heridos, nuestro primer impulso es huir en la cáscara, bajar la cama. "Nunca voy a permitir que cualquiera pueda convertirse íntima conmigo", "no quiero tener otro", "Nunca voy a bajar la guardia, por lo que la gente me puede ver como realmente soy. Expongo y se aprovechan de ella. Estoy profundamente herido. Voy a construir un muro alrededor de mí. "Así le daño si lo hace. Lo que se dice es que "se enfrentan al mundo otra vez." Si siempre está buscando en lo que sucedió en el pasado, lo que le permite definir su identidad, es como conducir un coche que mira en el espejo retrovisor. Va a golpear. Es necesario para afrontar el futuro. Recuperar su vida. No le dé tanta importancia dónde ha estado, pero en qué dirección sus pies va - cuál es su dirección. Es necesario hablar en voz alta, "no voy a ser una víctima nunca más!" Hay que dejar de conformarse en el pasado y pasar a mirar hacia el futuro.
"Trabajo, a su vez su corazón a Dios (...) usted tendrá que caminar la cabeza alta pura, estable y sin miedo. Usted no recuerda sus sufrimientos serán como la historia antigua nos olvida "Job 11: 13-18. Los recuerdos se borrarán y se aliviarán el dolor. Esto ocurre. Algunos dicen: "Tengo que curar mis recuerdos y por lo que se verá en el futuro." Pero esto no es lo que Dios dice. Dice que estas tres cosas y afrontar el futuro y luego se curó sus recuerdos. ¿Cómo? Aquí hay un principio. No puede oponerse a la sensación; que sólo puede reemplazarlo.
Cuanto más se lucha algo, más se incrusta en ti. Es la ley de la vida. Lo que resistes, persiste. Si empujo la mano va a hacer retroceder. Cuando digo: "No voy a permanecer resentida" significa que todo el tiempo que va a pensar acerca de lo que no. La clave es cambiar el canal mental. No se le Obligándome fuera de su vista, que se centrará en algo nuevo. Antes simplemente soportar el dolor Me sustituyan por una nueva dirección.
Si haces estas tres cosas se le sanados emocionalmente. Realmente creo que.

conclusión

El final feliz de la historia es en Job 42:12: "El Señor bendijo la última parte de la vida de Job más que el primero."
La parte final de la vida de Job se ha convertido en la mejor parte. Creo que Dios lo trajo aquí para decirle todo a usted a través de mí. "Usted es importante y se preocupa por usted y el resto de su vida va a ser la mejor parte y voy a limpiar todo el dolor de su pasado."
¿Qué recuerdos dolorosos que están optando por mantener la memoria? Algo dicho por alguien? O se hace? O pensado en ello? Todavía me duele hoy? Tal vez acudieron hace mucho tiempo, pero cuando algo se agita la memoria, me duele tanto como ocurrió el día. Sobre el cual usted ha hablado: "No voy a no ser como esa persona." Si no se libera de ellos se llega a ser como ellos. El resentimiento es cosas muy extrañas con nosotros. Algunos de ustedes tienen que perdonar a sus padres. Todos tenemos los padres imperfectos, pero los niños que han sido heridos, amor y odio a sus padres al mismo tiempo. Es difícil para un niño de entender. Pero es posible amar a alguien y odio al mismo tiempo. "Amo a mi padre, pero ¿por qué está haciendo esto?" "Amo a mi madre, pero ella es mucho decir eso?" Es difícil para los niños entender.
Algunos de ustedes tienen que perdonar a un ex-cónyuge. Hicieron su vida imposible en el pasado, no les permiten hacer lo mismo hoy. No es necesario hacer esto. Ellos no pueden hacerle daño, a menos que guarde un dolor de cabeza. El resentimiento no vale la pena. Es irracional, inútil y enfermizo. Por su propio bien, perdona ..
"Pero no puedo perdonarlos!" Es por eso que necesita a Jesús. Se le necesita en su vida. Puede proporcionar el poder de perdonar cualquiera puede hacerlo. Él puede sanar su dolor que no se puede. . Abra su vida a él hacer lo que Job dijo: "Acércate a Dios."

texto Fabiano Ribeiro .....


Me pareció muy especial este texto porque estos últimos años pasó mucho tiempo en la cueva ..... pero Dios tiene sus diseños para nuestra vida ... y Dios cura todas las heridas.

Pastor Marcio Cirilo
________________________________________________________________________________

Nenhum comentário:

UM NOVO CORAÇÃO / UN CORAZÓN NUEVO / A NEW HEART

UM NOVO CORAÇÃO Ezequiel 36:26-30 26 - E dar-vos-ei um coração novo, e porei dentro de vós um espírito novo; e tirarei da vossa car...